Digital Asset Management |
|
Wat is het | Het hele traject vanaf dat de opnames zijn gemaakt tot de produktie van prints e.d. inclusief het opslaan en archiveren van de bestanden en het maken van back-ups. Anders gezegd: DAM is het aanbrengen van structuur in de verwerking en bewerking van digitale foto's; het is een soort standaard protocol dat daarbij wordt gevolgd. |
Doel | Te allen tijde opnames (inclusief back-ups) gestructureerd terug kunnen vinden voor bewerking en productie. Relevante metadata (incl. ©) aan de bestanden toevoegen. Hoe meer (foto)bestanden in het archief, des te belangrijker dit wordt. |
Elementen |
|
En toen? | Het DAM protocol dat wordt gevolgd is fundamenteel voor hoe foto's worden 'gekend':
|
Literatuur | 'The DAM book. Digital Asset Management for Photographers.' Auteur Peter Krogh. [link] Voornamelijk gebaseerd op gebruik van Bridge en iView MediaPro (nu Media Pro), maar eenvoudig te 'vertalen' naar andere programma's zoals Lightroom. |
Schematisch overzicht DAM workflow | |
Disclaimer |
Browser vs Catalogus programma's
Ze lijken uiterlijk op elkaar en kunnen beide veel van dezelfde dingen doen in de workflow
Catalogus heeft voordelen t.o.v.browser:
Browsers |
Catalogus programma's |
|
|
Uitgangspunt: het heeft veel voordelen om altijd RAW opnames te maken.
Digital Negative Specification (DNG) is een vrij nieuwe, gratis te gebruiken bestandsindeling van Adobe voor RAW opnames. Gelanceerd in 2004. Met de Adobe DNG Converter zijn camera-specifieke bestanden te converteren naar een universeel formaat. Er is inmiddels ook andere software die naar DNG kan converteren.
Adobe heeft lang gehoopt dat camerafabrikanten deze bestandsindeling als standaard zouden hanteren, maar dat is niet uitgekomen. Enkele bekende cameramerken kunnen opnames in DNG wegschrijven, zoals Leica, Hasselblad, Pentax en Ricoh. De grote merken houden vast aan het de eigen bestandsindeling (native RAW). Reden??
De belangrijkste voordelen van het DNG formaat:
[1] Voorbeeld: oudere versies van Photoshop die zo toch nieuwe camera's ondersteunen. Of programma's die niet meer worden onderhouden zoals iView MediaPro (overgenomen door PhaseOne) en Rawshooter (opgekocht door Adobe).
Een uiterst informatieve site over DNG vind je hier: www.digitalpreservation.gov [link]
Een belangrijk deel van deze presentatie gaat over toevoegen en gebruiken van metadata,
dus eerst even wat theorie.
Metadata: letterlijk 'data about data'. Voor fotografen: informatie over de fotobestanden.
We onderscheiden drie soorten metadata:
Type 1: | automatisch gegenereerd: EXIF [vanuit camera, scanner] |
|
|
Bestandsinformatie | |
|
|
Type 2: | 'bulk' informatie [wordt aan meerdere bestand gelijktijdig toegevoegd] |
|
|
Type 3: | 'hogere' informatie [wordt vaak per foto toegewezen] |
|
Waar wordt metadata opgeslagen?
In de catalogus (alles) en in het fotobestand (naar keuze deels).
Het onderscheid wordt gemaakt tussen 'private' en 'public' metadata.
Alle metadata staat in principe in de catalogus
Vanuit de catalogus kan worden bepaald welke metadata met het fotobestand mee gaat.
'Public' metadata kan zodoende door een browser worden gelezen en benut. Sommige programma's of 'utilities' kunnen -net als een catalogusprogramma- een deel van de metdata wijzigen (o.a. Bridge, ACDSee, Exifer, MS PhotoInfo).
In een enkel geval kun je zo'n utiliy gebruiken om bijv. de opname lokatie of opnametechniek 'geheim te houden' door stukken metadata weer te verwijderen.
Voorbeelden van 'private metadata':
Voorbeelden van public metadata':
Metadata type 1 (EXIF e.d.) zit al automatisch bij de foto, type 2 en 3 gaan in principe mee. Doe dat in een vroeg stadium zodat ook afgeleide foto's diezelfde metadata bevatten.
Die informatie wordt opgeslagen in de IPTC velden. Voorbeeld: [file-info]
Voorbeeld 'bulk' metadata template
Bedoeld om foto's makkelijker terug te kunnen vinden.
Ook om inzichtelijk te maken aan welke foto's veel cq weinig tijd wordt besteed.
Rating: waarderen van foto's op basis van (relatieve) kwaliteit.
Labels: bestemming van foto's aangeven middels kleur
Dit is in het kort hoe ik de ratings heb uitgewerkt en toepas:
ratings | beschrijving |
5 * | (reserve) |
4 * | 'best of the best' behoort tot de beste van de serie |
3 * | uitstekende foto, afdruk mogelijk op A3+ |
2 * | goed bruikbare foto's, afdrukken mogelijk op max A4 |
1 * | goed genoeg voor eigen gebruik of bijv. alleen op het web |
niets | technisch in orde, registratief te gebruiken, 'vakantiefoto' |
labels | |
yellow label: | technisch of anderszins twijfelgeval, maar (nog) niet weggooien |
red label: | technisch niet in orde, onbruikbare opname, wegwerp |
Het gaat er vooral om dat je de gekozen methode consequent hanteert!
Trefwoorden ('keywords') beschrijven de inhoud van een foto.
Met trefwoorden is elke gewenste selectie te maken in je catalogus en/of zijn foto's terug te vinden, zeker in grote collecties.
Hiërarchie in trefwoorden leidt tot boomstructuur:
Gewervelde | dieren |
||||||
| | |||||||
reptielen | vogels | zoogdieren | etc. | ||||
| | |||||||
knaagdieren | primaten | vleeseters | etc. | ||||
| | |||||||
hyena | leeuw | luipaard | etc. |
Als voorbeeld 'leeuw'. - dieren, gewervelde dieren, zoogdieren, vleeseters, leeuw -
Extra trefwoorden of synoniemen toekennen zoals 'Big-5', 'mannetje' cq 'vrouwtje', cq 'jong'
In het geval van de hyena bijv. 'aaseter'. Denk er goed over na, miet te weinig, niet te veel.
Opnamelocatie is niet nodig als trefwoord, die staat elders in metadata.
Nogmaals: Ken trefwoorden gestandaardiseerd en consistent toe anders heeft het nauwelijks zin!
'Controlled vocabulary' [link]
Alle bestanden | |||||||||||||
In bewerking | Archief | ||||||||||||
Producten | |||||||||||||
Raw | Producten | ||||||||||||
De namen die door de digitale camera's worden gegenereerd zijn wat beperkt.
Verschillende types camera maken verschillend gestructureerde namen aan.
Afwegingen bij het kiezen van je systeem
Het systeem waar ik uiteindelijk voor heb gekozen:
DB_20080915_1234.dng (intitialen_datum_volgnummer van de camera.extensie)
Mijn camera nummering loopt door.
Alles vòòr de . [punt] gaat mee met de afgeleide bestanden, soms met een aanvulling
DB_20080915_1234-flat.psd
Pas als je meer dan 9999 opnames op een dag maakt loop je hiermee in de problemen. Heb je meerdere camera's begin dan de ene camera op -0001- en de andere bijv. op -5001- (instellen in de camera of bij het downloaden). Voorbeeld:
Ook hier weer: kies voor een systeem en hanteer het consequent.
Hoe organiseer je de bestanden? In mappen op alfabetische volgorde? Op onderwerp? Op klant?
Overwegingen
Het beste blijkt een systeem waarbij de voordelen van metadata en een catalogus worden benut. Daardoor ontstaat een systeem met groeimogelijkheden.
Voorbeelden
1. Peter Krogh hanteert een 'bucket'-systeem, waarbij de inhoud van een 'bucket' op een DVD past.
Naamgeving: bijv. Raw_132_080913 (Soort inhoud_volgnummer_datum laatste item)
Afgeleide bestanden: DRV_099 ('Derivatives'_volgnummer)
Als je geen gebruik maakt van DVD's voor archivering kun je een afwijkende naamgeving hanteren.
2. Ikzelf gebruik geen CD's of DVD's voor back-up maar een aangepaste methode met externe harde schijven [overzicht]. De back-up's zijn één op één hetzelfde [overzicht], mijn camera-originelen bewaar ik apart. [overzicht] NB. "Cubestation" in de overzichten is een NAS apparaat.
Ook hier geldt:
Netwerk (al dan niet draadloos)
Extra harde schijven al dan niet extern
DVD's branden
Murphy's Law: if anything can go wrong it will [go wrong]!
Wat zijn de bedreigingen voor digitale media?
Archiveringsplan moet bij voorkeur deze bedreigingen afdekken
Overzicht van mijn PC
Enkele voorbeelden van hardware configuraties. | |||||
Als meerdere camera's worden gebruikt zet dan de klokken exact gelijk en zorg voor verschoven nummering in de camera's [doornummeren]. Op die manier kunnen alle opnames chronologisch worden gesorteerd en voorkom je dubbele bestandsnamen.
Geheugenkaarten. Ik heb er een aantal en als ik nieuwe aanschaf koop ik ze altijd in de grootste capaciteit die mijn camera aan kan. Ik bewaar ze in een mapje waarin makkelijk onderscheid is te maken tussen 'leeg' en 'vol'.
Back-ups maken is één van de grote voordelen van digitale fotografie! Benut dat voordeel, zeker als je langer weg gaat (vakantie, reportage, studiereis).
Voorbeeld: de Epson P6000
(*) Daar heb je eventueel een kaartlezer bij nodig
Meerdaagse sessie (vakantie). Het is aan te bevelen om dagelijks de opnames van die dag op een laptop, geheugentank of DVD te zetten. Ikzelf maak bovendien altijd een back-up op een tweede opslagmedium. Het is per slot van rekening mechanisch spul, er kán dus iets kapot gaan. Als je een apparaat hebt met een viewer kun je eventueel meteen een voorselectie maken. Je kunt daarna de geheugenkaarten opnieuw gebruiken. Formateer de kaarten altijd op de camera waar ze voor zijn bestemd.
In het maken van back-ups kun je zo ver gaan als je wilt of kunt, maar maak tenminste die back-up!
Nog even een open deur maar toch: Zorg ook voor volle batterijen en accu's en investeer als het even kan in reserve accu's. Laadt alles dagelijks op waar dat kan! Immers, tijdens reizen in onderontwikkelde landen kun je dagen zonder stroom zitten.
First things first: de opnames moeten op je PC.
Maak meteen daarna cq. daarbij een backup.
Gebruik bij voorkeur een download programma.
Dat programma kan een deel van de workflow uitvoeren en moet idealiter het volgende kunnen doen:
Mogelijkheden:
Note [1]:
Metadata wegschrijven naar originele RAW-bestanden gaat sneller omdat dit wordt opgeslagen in een 'sidecar' bestand (meestal in XML). Na conversie in DNG's wordt het DNG-bestand telkens opnieuw weggeschreven en dat vergt meer tijd.
Aanbevolen stappen [--> workflow]:
Volgorde en stappen kun je aanpassen aan eigen situatie (programma's) en behoefte.
Peter Krogh heeft een checklist gemaakt die je kunt downloaden van zijn site.
Catalogusprogramma's en voordelen t.o.v. browsers: zie lijstje programma op blz. 'Basisbegrippen'
Het leeuwendeel van DAM vindt plaats in de catalogus
Ingeval je nog geen catalogusprogramma gebruikt:
Aan welke eisen moet het programma voldoen? Denk aan:
Specifieker:
'Last but not least': past het binnen het budget?
Download eventueel een probeer-versie van het programma om het uitgebreid te testen.
[Tanzania catalogus]
Drie verschillende 'views': list, thumbs, media
Veel informatie op hoeken hoofdscherm
Mogelijkheid te 'bladeren' in gelaagde bestanden
'Organize'
'Info'
Indeling catalogus mogelijk op basis van:
Catalogus naar wens indelen, metadata genereren
'Organize'
'Info'
Overige taken:
Metadata doorgeven aan of ophalen uit bestanden
Bestanden bewerken vanuit catalogus
Bestanden beheren vanuit catalogus (naamgeven (ook batch), verplaatsen, prullenbak)
WebGallery maken
Contactprints maken
Catalogus onderhouden
Zoeken en/of selecteren op
Maar ook middels zoekterm zoeken in metadata of bestandsnaam ["search"-veld]
Eindeloos veel mogelijkheden al naar gelang de behoefte.
Een
Twee
Drie
Vier
Last but not least moet je regelmatig back-up's maken.
Zò benut je het voordeel van digitale workflow
Welke foto back-ups?
Hoe vaak je dat doet hangt bijvoorbeeld af van hoeveel werk je er in hebt gestoken.
Werkwijze:
Methoden:
Bovendien maak ik back-ups van:
Als je hardware uitvalt kun je op deze manier je werk redden!
En het heeft me al eens gered!
Links naar informatieve sites m.b.t. DAM
Alles over DNG | http://www.digitalpreservation.gov |
Wikipedia over RAW | http://en.wikipedia.org |
Trefwoorden | www.controlledvocabulary.com |
DAM boek | www.thedambook.com [Bekijk ook zijn 'Resources' pagina!] |
Links naar sites van gebruikte programma's (*)
ImageIngesterPro | http://basepath.com/site/detail-ImageIngester.php |
Ingestamatic | http://basepath.com/site/detail-Ingestamatic.php |
Total Commander | www.ghisler.com |
AutoIt scripting | www.autoitscript.com/autoit3/ |
iView in Wikipedia | en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Expression_Media |
iViewMP originele site | www.iview-multimedia.com/ |
Expression Media is overgenomen door PhaseOne | Website www.phaseone.com |
Microsoft Synctoy | MS Synctoy |
Advanced Directory Compare en Sync | ADCS |
Adobe | www.adobe.com |
(*) kijk ook op pagina 'Basisbegrippen' voor meer links |